söndag 23 september 2012

Processdokumentet avslutas

Jag håller på att avsluta kursen Pedagogisk dokumentation med IT-stöd. Det har stundtals varit tufft och mycket tidskrävande att genomföra uppgifterna men när man får lite perspektiv på det hela så kan jag bara konstatera att: Jag har lärt mig massor!

Min förståelse för begreppet Pedagogisk dokumentation har förändrats avsevärt under resans gång. När jag läste boken Varför pedagogisk dokumentation av Hillevi Lenz Taguchi (1997) så förstod jag vad det egentligen innebar. I boken kan man läsa att Dokumentationen skall vara ett underlag för våra reflektioner kring det som skett för att vi skall kunna ta nästa steg. Dokumentationen ska alltså inte bara slå fast vad som hände, såsom jag tidigare som pedagog har gjort, och då man endast dokumenterade resultatet och sedan var det bra med det. Här betonar man processen och vägen till målet. Pedagogisk dokumentation kan också för pedagogen handla om att ta makten över sin egen praktik och för eleven att ta makten över sitt eget lärande, Lenz Taguchi (1997)

Vad har jag då lärt mig då under resans gång? Jag har först och främst lärt mig att hantera I-pad som verktyg både för mig privat och i min yrkesroll som lärare. Innan jag fick min Ipad så hade jag ingen erfarenhet av vare sig smartphone eller Iphone. Startsträckan kändes lång men samtidigt spännande. Ipaden har gett mig möjlighet att på ett snabbt, enkelt och roligt sätt dokumentera elevers lärande. Kursuppgifterna har bl a varit att dokumentera elevers lärande genom att göra ett radioprogram i Podcast och en film i iMovie. Det har varit helt nya verktyg för mig som jag är tacksam för att jag har fått prova på och lära mig.

Jag har lärt mig att blogga. Det upplevde jag dock som ganska svårt och krångligt i början och är delvis fortfarande. Det var svårt att få till text och bild dit man ville. Det strulade en hel del. Att använda facebook som en källa för information, hjälp och kontaktarena har visat sig vara mycket värdefullt i en kurs som den här. Jag upplever att man snabbt fått hjälp när man behövt det, t om på helgerna.

Att göra radioprogrammet i Podcast var spännande men inte heller helt enkelt. Det strulade vid redigering och det tog en stund innan man fick kläm på det.

Jag har lärt mig att filma i I-movie. Det var verkligen ett jätteroligt sätt att dokumentera på och som jag säkert kommer att använda mig av igen. Det var en hel del intressanta saker som man upptäckte när man tittade på filmen och som jag hade missat annars. Kanske värt att analysera tillsammans med eleverna om vad som egentligen hände. Jag märkte att eleverna uppskattade att se sig själva på film och bilder som jag tagit med I-paden.

I boken Att fånga lärandet av Christina Wehner-Godée (2010) skriver hon om en bildlärare som började sin föreläsning genom att visa slutprodukten och sedan berätta om hela processen. Den idéen tänkte jag att jag skulle använda mig av när jag ska dokumentera lärandet när min klass arbetar med Animation med lerfigurer senare i höst.

Vad mer bör man tänka på när man dokumenterar?
Wehner-Godée skriver att man måste ha klart för sig vad vi ska fokusera på och med vem vi ska kommunicera med. Ska vi fokusera på lärandeprocessen, samspelet eller genusperspektivet? Ska slutprodukten visas upp för föräldrar, elever eller kollegor?

Min läranderesa är långt ifrån över och jag ser med spänning an mot framtiden och vad den kommer att föra med sig av teknisk utveckling och möjlighet att dokumentera. Kan det bli bättre än så här? Vi får väl se...


- Posted using BlogPress from my iPad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar