Filmprojektet
Synopsis
Titel:
Vad
löser
sig
i
vatten?
Syfte:
Att
visa
på
elevers
lust
och
lärande
i
No-undervisningen.
Att
inspirera
andra
pedagoger
till
att
experimentera
i
No-undervisningen.
Berättarform:
Inspirationsfilm
Målgrupp: Pedagoger men även elever och föräldrar.
Längd:
5
– 10
minuter
Berättarkurva:
Eleverna
får
ett
uppdrag
av
sin
lärare.
De
planerar,
förbereder
och
tar
fram
material.
De
ställer
sin
hypotes
och
genomför
sedan
experimentet.
De
tar
reda
på
om
deras
hypoteser
stämmer
och
dokumenterar
resultaten
på
ett
laborationsdokument.
De
redovisar
för
sin
lärare
vad
för
resultat
som
de
har
kommit
fram
till.
Karaktärer
och
miljö:
4
elever
och
deras
lärare.
Filmen
utspelar
sig
i
en
fritidslokal
och
i
ett
klassrum
på
skolan.
Rekvisita:
Material
till
experimentet
– salt,
vetemjöl,
kakao,
curry
och
olivolja.
5 glas,
bringare
med
vatten,
5 skedar
och
ett
gemensamt
laborationsdokument.
Pennor
och
sudd.
Dilemma:
Vilka
ämnen
kommer
att
lösa
sig
i
vatten
och
vilka
kommer
inte
att
göra
det?
Lösning:
Eleverna
gör
experimenten.
Avslut:
Eleverna
redovisar
resultaten
för
sin
lärare
och
vad
de
ev
kan
dra
för
slutsatser.
Filmen
handlar
om
4
elever
som
går
i
2:an.
De
arbetar
med
vatten
som
tema.
Filmen
börjar
med
att
4
elever
får
ett
uppdrag
av
sin
lärare.
Uppdraget
går
ut
på
att
ta
reda
på
vad
som
löser
sig
i
vatten.
Eleverna
får
själva
plocka
fram
material,
förbereda
och
genomföra
sitt
experiment.
De
ska
under
tiden
dokumentera
sina
hypoteser
och
resultat
på
ett
laborationspapper.
Som
avslutning
ska
de
få
redovisa
för
varandra
vad
som
löser
sig
i
vatten
och
vad
som
inte
löser
sig
i
vatten.
Vad
kommer
de
att
komma
fram
till?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar