måndag 3 september 2012


Filmprojektet
Synopsis
 
Titel: Vad löser sig i vatten?
 
Syfte: Att visa på elevers lust och lärande i No-undervisningen. Att inspirera andra pedagoger till att experimentera i No-undervisningen.

Berättarform: Inspirationsfilm

Målgrupp: Pedagoger men även elever och föräldrar.

Längd: 5 – 10 minuter

Berättarkurva: Eleverna får ett uppdrag av sin lärare. De planerar, förbereder och tar fram material. De ställer sin hypotes och genomför sedan experimentet. De tar reda på om deras hypoteser stämmer och dokumenterar resultaten på ett laborationsdokument. De redovisar för sin lärare vad för resultat som de har kommit fram till.
Karaktärer och miljö: 4 elever och deras lärare. Filmen utspelar sig i en fritidslokal och i ett klassrum på skolan.

Rekvisita: Material till experimentet – salt, vetemjöl, kakao, curry och olivolja. 5 glas, bringare med vatten, 5 skedar och ett gemensamt laborationsdokument. Pennor och sudd.

Dilemma: Vilka ämnen kommer att lösa sig i vatten och vilka kommer inte att göra det?

Lösning: Eleverna gör experimenten.

Avslut: Eleverna redovisar resultaten för sin lärare och vad de ev kan dra för slutsatser.

Filmen handlar om 4 elever som går i 2:an. De arbetar med vatten som tema. Filmen börjar med att 4 elever får ett uppdrag av sin lärare. Uppdraget går ut på att ta reda på vad som löser sig i vatten.

Eleverna får själva plocka fram material, förbereda och genomföra sitt experiment. De ska under tiden dokumentera sina hypoteser och resultat på ett laborationspapper. Som avslutning ska de få redovisa för varandra vad som löser sig i vatten och vad som inte löser sig i vatten. Vad kommer de att komma fram till?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar