måndag 3 september 2012

Mina reflektioner kring manus och storyboard

Det var svårt att komma på vad filmen skulle handla om. Speciellt när det skulle handla om lärande. Jag hade precis haft tema Vatten i min klass och märkte att eleverna tyckte det var roligt att få göra experiment med vatten. Jag fick ett skriftligt godkännande av föräldrarna att deras barn fick vara med i filmen men jag valde att inte kalla dem vid deras riktiga namn.
Jag började med att läsa boken Manus och dramaturgi för film av Thomas Granath (2006). Därefter skrev jag en synopsis. Synopsis är en kort sammanfattning av filmens idé, innehåll och struktur. Granath (2006).
 Det kändes bra att det formulerades en tanke och ett syfte med min film.
I början var det svårt att föreställa sig hur dramaturgin skulle kunna gestalta sig i en sådan film. Enligt Granath (2006) handlar dramaturgi om konsten att skapa framåtrörelse i en historia, vilket är att skapa förväntan, att inte berätta för mycket och inte för lite, att antyda och förebåda händelser utan att avslöja allt. Hur skulle upplösningen kunna se ut? Kommer ämnet att lösa sig i vattnet eller inte. Tack vara lite ljudeffekter kunde man förstärka upplevelsen av ovissheten i det.




Att göra bildmanuset och manuset var verkligen en stor hjälp när man stod på plats och skulle filma. Det sparade mycket tid. Jag valde att skriva manuset enligt den amerikanska stilen för att den tilltalade mig rent layoutmässigt.
När alla scener var tagna så började ett stort arbete att klippa ihop det så att filmen inte blev för lång. Jag valde att ta bort scener som fanns med i bildmanuset av tidsbesparingsskäl.
Titeln på filmen ändrade jag när klippningen nästan var helt färdig. Från att heta Vad löser sig i vatten? (som den heter i synopsis) till att slutligen kallas Det löser sig.
Vad jag kan tänka på så här i efterhand är att jag borde filma fler scener på barnen i närbild. Att få med ansiktsuttryck på nära håll. Något hindrade mig från att göra detta och det var att eleverna stod vid ena sidan av ett stort bord och jag stod på den andra sidan. Jag gick förvisso runt och ställde mig på deras sida men kom inte tillräckligt nära så som jag hade velat.
Som bakgrundsbild till för- och eftertexterna använde jag mig av appen Extras4iMovie.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar