lördag 22 september 2012

Mediers påverkan i lärmiljöer



Hur påverkas barn och unga av medieanvändningen i sin lärmiljö idag? Hur viktigt är internet på skolan och hur viktigt är det att alla elever har tillgång till var sin dator?
I allt fler skolor utrustas eleverna med egna datorer eller I-pads. Undervisningen blir mer och mer beroende av att eleverna själva söker fakta på nätet och skriver uppgifter på datorn som de lämnar in. De gör redovisningar på datorn både enskilt och i grupp.
Jag följer detta på nära håll genom mina egna barn som har egna datorer genom skolan och som använder dem under större delen av dagen, både i skolan, hemma och hos kompisar. De använder dem på lektionerna i undervisningen, de gör sina läxor i dem, de spelar spel och är ute på sociala medier. De uttrycker ofta att det är jobbigt att skriva för hand och skriver därför nästan uteslutande på datorn. Information har blivit mycket mer lättillgängligt.
Jag märker att tiden de lägger på att träffa sina kompisar i verkliga livet har minskat. Datorn gör det möjligt att på ett enkelt sätt umgås på nätet istället för att träffas hemma hos varandra. I rapporten Ungar och Medier 2010, Fakta om barns och ungas användning och upplevelser av medier kan man läsa att umgänget med kamrater i verkliga livet minskat från 74% (2006 års rapport) till 58% (2010). I rapporten kan man även läsa att barn och ungas datorinnehav har ökat kraftigt. Från 38% (2005) till 61% (2010).
Något som påverkas negativt är bokläsningen. Tiden då man läser böcker minskar i hemmen där barn och unga istället sitter med sin dator. Det är svårt att som förälder motivera för sina barn att läsa böcker när det finns så mycket annat som drar hos datorn. I rapporten Unga svenskar och internet (Olle Findahl, 2009) kan man läsa att ju mer tid man ägnar åt Internet ju färre böcker läser man och att detta gäller främst unga kvinnor. Då känner jag som lärare att det är viktigare än någonsin att eleverna får läsa mycket böcker i skolan.
Utvecklingen av medier går snabbt och vi pedagoger behöver fortbildning så att vi kan hänga med i samma takt som våra elever, som oftast ligger steget före.

Referenser:

http://statensmedierad.se

Medierådet (2010) Ungar och Medier 2010. Stockholm
Medierådet, Olle Findahl (2010) Unga svenskar och Internet 2009. Stockholm




- Posted using BlogPress from my iPad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar